Oficjalny profil w mediach społecznościowych prowadzi z pewnością obecnie każda licząca się firma, marka, bloger czy osoba prywatna oferując usługi. Aby jednak profil taki był rzetelny, ciekawy i angażował odbiorców, warto prowadzić go w określony sposób. Istnieje kilka sposobów, aby ożywić nasz profil i sprawić, aby był interesujący dla fanów marki czy naszych klientów. W dalszej części przedstawiamy najkorzystniejsze sposoby prowadzenia profilu marki w social mediach. Podpowiadamy również jak wyróżnić się na tle konkurencyjnych marek.
Regularnie publikuj treści
Pierwszym sposobem na skuteczne i profesjonalne prowadzenie profilu w mediach społecznościowych jest regularne publikowanie. Regularność i emisja materiałów np. co kilka dni sprawia, że odbiorcy lub fani z chęcią zaglądają na nasz profil, gdyż wiedzą, że czeka tam na nich content. Jeśli fani danego kanału widzę, że regularnie pojawiają się na nim materiały, traktować będą go również dużo bardziej poważnie, niż profile tematyczne, na których nie mają pewności regularnego publikowania treści. Regularne publikowanie treści będzie powodowało też lepsze opinie o nas oraz polecanie naszego profilu innym użytkownikom. W ten sposób budujemy historię publikowania, a nowi użytkownicy pojawiający się na naszym profilu po chwili zorientują się, że warto odwiedzać często nasz kanał. Regularność jest jednym z największych problemów konkurencyjnych profili, gdyż wymaga poświęcenia czasu i zaangażowania. Warto, wykorzystać ten fakt na naszą korzyść.
Wartościowy i branżowy content
Drugim sposobem na skuteczne prowadzenie profilu w social mediach jest publikowanie wartościowego contentu. Obecnie gusta odbiorców znacznie się zmieniły i są one dużo bardziej wymagające niż jeszcze jakiś czas temu. Obecnie fani, czytelnicy czy użytkownicy oczekują, że otrzymają coś więcej od bezwartościowych fake newsów, czy ogólnodostępnej wiedzy. Aby spełnić ich oczekiwania, nasz content powinien być dokładnie sprawdzany i selekcjonowany, aby wniósł wiele do dyskusji i był branżowy. Jeśli chcemy publikować wartościowy content, możemy tworzyć wedle możliwości dłuższe niż standardowe posty. Możemy też zawrzeć w nich ciekawostki, informacje tematyczne, poradniki, krótkie tutoriale czy informacje np. nt. branży. Dobrym posunięciem będzie zaprezentowanie zarówno przydatnych jak atrakcyjnych graficznie statystyk oraz raportów. Treści możemy zamawiać np. u copywriterów którzy przygotują wartościowe treści też w sposób przystępny dla czytelnika. Jeśli będziemy stosować content marketing, czyli przyciąganie klientów wartościowymi treściami również możemy liczyć na efekt wirusowy, który będzie polegał na wielu udostępnieniach i cytowaniu nas w wielu miejscach.
Uzupełnienie profilu
Jednym z podstawowych elementów, ale też często pomijanych jest poprawne uzupełnienie całego profilu. Powinniśmy podawać aktualne dane i je aktualizować w razie zmiany, informacje powinny być spójne i opisywać naszą firmę / markę jak najdokładniej. Powinniśmy też uzupełnić wszystkie parametry, aby miejsca na nie, nie pozostały puste, gdyż tworzy to nieprofesjonalne wrażenie. Warto też uzupełnić galerie zdjęć przynajmniej ich minimalną ilością, aby profil był zadbany. Poprawne i nienaganne uzupełnienie profilu w social mediach z pewnością podniesie naszą renomę, a naszą markę będzie dobierana profesjonalnie.
Promocje i bonusy tylko dla fanów
Tym, co klienci czy odbiorcy lubią najbardziej, są bonusy i promocje. Jest to jeden z najlepszych sposobów, aby przyciągnąć nowych klientów na nasz kanał i sprawić, że obecni również pozostaną oraz będą aktywni. W tej opcji możemy organizować różnorodne konkursy, oferować regularne promocje czy bonusy. Nawet najniższe zniżki czy możliwość wygrania symbolicznych nagród zostanie doceniona przez odbiorców, a nasza marka będzie odbierana pozytywnie. Bardzo często lepszy efekt marketingowy przyniesie zorganizowanie loterii czy konkursu oraz przeznaczenie na niego pewnych środków finansowych niż wykupienie za nie bezpośredniej promocji. Wiele największych marek regularnie korzysta z tego rozwiązania i odnosi sporo korzyści. Ciekawym rozwiązaniem może być oferowanie jako nagrody naszych produktów, co obniży koszty akcji lub połączenie konkursu np. z promocją która podniesie naszą sprzedaż. Jeśli nie prowadzimy działalności biznesowej a np. profil podróżniczy czy warto oferować np. wysłanie kartki z zagranicy, czy pamiątkowego breloka.
Oryginalne materiały
Profile w social mediach dają nam niepowtarzalną szansę publikowania oryginalnych typów materiałów. Z pewnością mogą zaliczyć się do nich np. relacje “na żywo”, webinaria, wirtualne zdjęcia czy nagrania POV (z perspektywy nagrywającego). Obecnie większość portali społecznościowych umożliwia dodawanie takich materiałów. Dzięki nim przyciągniemy wielu nowych użytkowników oraz sprawimy, że obecni będą często odwiedzali nasz profil. Nagranie i opublikowanie ciekawego panelu dyskusyjnego lub publikacja interaktywnego zdjęcia, po którym możemy się dowolnie rozglądać, z pewnością zaciekawi naszych odbiorców i podniesie naszą renomę w ich oczach. Materiały takie nie są płatne, trudne w publikowaniu, ale też nie są szeroko wykorzystywane. Dzięki temu możemy wyróżnić się na tle konkurencji. Dobrym pomysłem może być też nagranie niecodziennego materiału np. wycieczki po firmie, miejscu pracy czy opublikowanie materiału “live”. Wiele osób chętnie zobaczy nas w niecodziennej sytuacji niezależnie od branży czy tematyki profilu.
Pytania otwarte
Jednym z najlepszych sposobów na zaangażowanie fanów na profilu w mediach społecznościowych jest zadawanie pytań otwartych. Czasami nawet niepozorne poproszenie o wyrażenie swojego zdania może spowodować dyskusje i natychmiastowe ożywienie się profilu. W tym celu możemy np. zadawać pytania o rzeczy niezwiązane z tematyką kanału np. o plany wakacyjne, ale też i sugestie oraz porady odnośnie naszego projektu. Wiele osób z pewnością poczuje się docenionymi i wyrazi swoje zdanie. Zadawanie pytań otwartych może być też pomysłem ratunkowym, jeśli w danym dniu nie mamy ciekawego materiału, a powinniśmy odnotować jakąś aktywność. Czasami zadanie pytania otwartego może podsunąć nam ciekawy pomysł, ideę czy rozwiązanie, na które nigdy nie wpadlibyśmy samodzielnie.