Strategia komunikacji marketingowej jest stosowana przez firmę lub osobę, aby dotrzeć do grupy docelowej za pośrednictwem różnych rodzajów komunikacji. Składa się z takich elementów jak wiadomość (co należy powiedzieć), medium (gdzie to ma być powiedziane) i cel (dlaczego chcemy coś powiedzieć). Postaraj się budować dobre relacje z dziennikarzami. W ten sposób masz szansę na informacje prasowe, relacje, posty gości i linki zwrotne.
Podstawowe zasady komunikacji marketingowej
Obecnie komunikacja marketingowa określa cały zakres działań, jakie podejmiesz, aby promować swoje produkty. Obejmuje wszystkie działania, od marketingu płatnego po relacje z mediami (PR).
Każda zintegrowana strategia powinna przestrzegać trzech kluczowych zasad:
- Dostosowanie marki. Jeśli sprzedajesz na przykład luksusowe zegarki, współpracuj z dziennikarzami z prestiżowego czasopisma.
- Dostosowanie do klientów. Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Jeśli Twoją grupą docelową są młode osoby, bądź aktywny na Facebooku, YouTube i Instagram.
- Dostosowanie budżetu. Wybierz kanał, który pasuje do Twojego budżetu.
Każdy plan marketingowy dużej firmy będzie składał się jednocześnie z kilku kampanii na wielu kanałach. Natomiast mniejsze firmy koncentrują się najczęściej na jednym lub dwóch kanałach.
Grupa docelowa
Zanim opracujesz plan komunikacji marketingowej, staraj się, jak najlepiej poznać swoją grupę docelową. Zwróć uwagę na jej potrzeby i cechy. Możesz przeprowadzić ankiety, wywiady itp. Postaraj się znaleźć odpowiedzi na dwa kluczowe pytania:
- Jakie potrzeby mają najczęściej potencjalni klienci?
- Dlatego klienci kupują Twoje produkty lub korzystają z usług?
Komunikacja marketingowa powinna zawsze koncentrować się na szczegółowej analizie klienta. Poświęć tyle czasu, ile trzeba, aby zrozumieć potencjalnych odbiorców. Badaj i analizuj ich potrzeby i oczekiwania.
Unikalna oferta sprzedaży (USP)
Twój USP jest podstawą kampanii marketingowej. Powinien znaleźć odzwierciedlenie w każdym komunikacie wysłanym przez markę we wszystkich kanałach, takich jak PR, content-marketing itp.
Zadbaj o to, aby USP był przejrzysty. Wtedy Twoje wiadomości staną się jasne, spójne i rozpoznawalne. Zastanów się, dlaczego konsument wybierze Ciebie, a nie konkurencję? Gdzie nie masz konkurencji? Sprawdź, dlaczego klient chce korzystać z Twojej oferty.
Mix komunikacji marketingowej
To połączenie kanałów, za pomocą których docierasz do potencjalnych klientów. Marketing mix może obejmować:
- reklamy online w AdWords, Facebook, Instagram itp.
- reklamy offline w prasie, telewizji i na billboardach,
- marketing bezpośredni,
- sprzedaż osobista,
- eventy,
- sponsoring,
- content marketing,
- promocja sprzedaży.
Elementy marki
Branding jest istotną częścią komunikacji marketingowej. Na najbardziej podstawowym poziomie polega na spójnym wyglądzie wszystkich materiałów marketingowych online i offline, takich jak strona internetowa, aplikacje, platformy społecznościowe, kampanie marketingu bezpośredniego, kampanie reklamowe, wizytówki itp.
Jednak na zaawansowanym poziomie dotyczy podstawowej tożsamości Twojej firmy. Zastanów się, co zrobić, aby klienci Cię rozpoznawali.